جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 17 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۱۹:۰۲

پیچیده‌ترین عملیات نصب جکت در فاز ۱۳ پارس جنوبی انجام شد

باشگاه خبری فراساحل: ‌مجری طرح توسعه فاز 13 پارس ‌جنوبی از انجام پيچيده‌ترين عمليات نصب جكت سر‌چاهی در پارس ‌جنوبی، با انجام عمليات (Docking) جكت جديد سكوی 13A توسط شركت تأسيسات دريايي و شناور اوشنيك 5000 خبر داد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، پيام معتمد با اشاره به اينكه عملیات بارگیری و انتقال این سازه 1500 تنی به موقعیت فراساحلی اوایل شهریورماه سال جاري به اتمام رسید، افزود: عملیات حساس و پیچیده داکینگ اين جكت بر روی چهار پایه به جا مانده از سکوی تخریب شده قبلی و در مجاورت یازده حلقه چاه از پیش حفاری شده، طی هشت ساعت کار دقیق و مهندسی شده با موفقیت کامل انجام پذیرفت. معتمد عمليات نصب جكت جديد فاز 13 را از دو منظر منحصر به فرد دانست و تأكيد كرد: به واسطه وجود يازده كنداكتور چاه در محل و همچنين ساختار ويژه اين سازه به دليل استفاده از مادمت و پايه‌‌های جكت قبلي به عنوان تكيه‌گاه‌‌های موقت نصب تا قبل از اتمام عمليات پايل‌كو‌بی، نصب اين سازه از پيچيد‌گی‌‌های منحصربه‌فردي برخوردار بود.

وي با اشاره به حادثه پيش‌آمده در موقعيت سكوي SPD13A ‌بیان كرد: بخش حفاری این طرح که اکنون به پیشرفت 80 درصدی رسیده، در دوم فروردین‌ماه سال 1394 شاهد یکی از حوادث نادر در سکوي SPD13A بود، این سکو با هشت چاه حفاری شده که چاه شماره 5 آن کاملاً تکمیل و به گاز نیز رسیده بود، پیشروترین سکو بین فازهای 35 ماهه محسوب مي‌شد و در شرایطی که تمامی پروسیجرهای استاندارد و بین‌المللی ترک موقعیت توسط سکوی حفاری رعایت شده بود، بر اثر بی‌احتیاطی کاپیتان کشتی 46 هزار تنی آلپاین اترنیتی که حاوی 40 هزار تن سوخت جت بود، دچار سانحه‌ای شدید شد. معتمد تأكيد كرد: شدت این تصادف به حدی بود که علاوه بر آسیب جدی به کشتی، موقعیت مذکور را کاملاً تخریب كرد و کنداکتور کلیه چاه‌های حفاری شده به همراه تجهیزات سرچاهی را به عمق 40 متری آب كشاند.

اين مقام مسؤول در شركت نفت و گاز پارس با ‌بیان اينكه پس از بررسی‌های بین‌المللی و پذیرش تقصیر از سوی بیمه، چاه‌های این سکو با یک برنامه حساب‌شده در دو مرحله کنترل شد، افزود: همچنين عملیات آواربرداری که با ‌زمانبندی چهارماهه از شهریور ماه سال 1395 آغاز شده بود، به دليل ایجاد نشتی در چاه‌ها که حاصل استرس‌های نهفته تصادف در سازه جکت بود به طول انجاميد که خوشبختانه با رعايت کامل مسائل ایمنی و زیست‌محیطی در ماه گذشته با موفقیت به اتمام رسید. به گفته ‌مجری طرح توسعه فاز 13 پارس ‌جنوبی، مهندسی، خرید، ساخت و نصب جکت جدید براساس قرارداد يكساله بیمه با یک شرکت ایتالیایی از شهریورماه سال گذشته آغاز شد که با انجام عملیات داکینگ (Docking) ، قرار‌گیری جکت جديد با موفقیت انجام پذیرفت و بعد از اتمام نصب جكت، عمليات Tie-Back و تكميل ‌حفاری چاه‌ها انجام مي‌شود و اين موقعيت تا قبل از پايان خرداد 1397 آماده بهره‌برداری خواهد بود.



  کد خبر : 4427
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :